Een Amerikaan die zich een jaar geleden nog man voelde en zijn transitie naar (zogenaamde) vrouw publiceert op TikTok is door een net aangestelde Woke PR-dame van AB Inbev gebruikt voor een reclamecampagne voor Bud Light. En dat is vanzelfsprekend op een compleet drama uitgedraaid voor het Belgische biermerk in Noord-Amerika.
In een video op Instagram vertelde de transgender begin april dat Bud Light hem een gepersonaliseerd blikje had opgestuurd om de eerste verjaardag te vieren van ‘Days of Girlhood’, zoals hij zijn verslag op Tiktok noemt.
En dat was een brug te ver voor de Amerikaanse mannen. Bud Light heeft inmiddels een boycot aan de broek waar het Buckler biertje van Youp van ’t Hek bij verbleekt.
Allerlei bekende sterren, waaronder de bekende Kid Rock, maakte bijna letterlijk de grond gelijk met de blikjes Bud Light. (zie video) De verkoop van het biermerk daalde binnen de kortste keren gigantisch wat resulteert in een miljarden verlies voor AB Inbev.
Het bedrijf zelf bleef echter opvallend stil over de heisa. De enige reactie kwam van de CEO van AB InBev in Amerika. ‘We hebben nooit de bedoeling gehad om deel uit te maken van een discussie die mensen verdeelt. Het is onze business om mensen samen te brengen bij een biertje.’ Maar deze slappe reactie resulteerde niet in een verandering van de verkoopcijfers.
AB Inbev heeft inmiddels bevestigd dat de Woke directeur marketing en Daniel Blake, verantwoordelijk voor de marketing van de belangrijkste merken bij AB Inbev, met onmiddellijke ingang een pauze nemen. Maar ook dat is flauwekul, ze hebben gewoon de zak gekregen omdat hun Woke ideeën het bedrijf inmiddels miljarden heeft gekost en het eigenlijk het einde van Bud Light in Noord Amerika heeft bewerkstelligd.
Al met al is dit een goede les voor andere merken om eerst even naar hun doelgroep te kijken alvorens met politiek correcte Woke campagnes te komen. Het kan zomaar het einde van je onderneming betekenen.
Pingback: Mannen zijn helemaal klaar met Woke… – Nieuws voor Mannen