Wat zijn de ontwikkelingen aan de pomp?…

Los van de recente gebeurtenissen in Oekraïne en Rusland staat in het klimaatplan van de Europese Unie dat er over een aantal jaar geen nieuwe hybride, benzine of diesel auto’s meer mogen worden verkocht. EU-landen hebben afgesproken dat ze in 2030 ruim de helft minder CO2 willen uitstoten en het is de bedoeling dat we in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.

Vanaf 2035

Vanaf 2035 mogen autofabrikanten geen nieuwe auto’s meer verkopen die benzine of diesel verbruiken. Je mag dan nog wel in je bestaande fossiele brandstofauto blijven rijden. Ook mag je in 2035 nog steeds een tweedehands auto op benzine of diesel kopen of verkopen. Hybride auto’s vallen ook onder deze regel omdat ook deze fossiele brandstof verbruiken.

Vanaf 2050

Vanaf 2050 komt er echt een einde aan het tijdperk van auto’s op fossiele brandstof. Vanaf 2050 mogen auto’s die benzine of diesel verbruiken zelfs helemaal niet meer de weg op in Europa.

En de financiële gevolgen?

Zoals we allemaal ervaren wordt tanken voor veel mensen nu al bijna onbetaalbaar. Maar dat komt dus niet alleen maar door de situatie in de krim, maar ook door het neoliberale beleid in Europa.

Dat is ook te zien aan de prijsontwikkelingen van de olie. In 2014 kostte een vat olie 114 dollar en een liter benzine €. 1,45. Vandaag kost een vat olie 100 dollar en is de adviesprijs van een liter benzine €. 2,25.

Vooralsnog zullen we moeten leven met een prijs van rond deze €. 2,25, maar een stijging naar maar liefst €. 3,= per liter valt op korte termijn niet uit te sluiten volgens de brancheorganisaties.

Elektrische auto’s zijn voor de meeste mensen nu nog te duur. De EU gaat bij hun beleid uit van het feit dat de komende jaren betaalbare tweedehands elektrische auto’s op de markt komen waardoor deze ook bereikbaar worden voor de gewone man. Maar niets wijst daar tot nu toe op.

Vooralsnog zijn tweedehands elektrische auto’s nog onbetaalbaar. Dat is mede te verklaren door het feit dat kopers uit het buitenland zeer geïnteresseerd zijn in onze tweedehands elektrische auto’s. De elektrische auto’s in Nederland zijn meestal met subsidies gekocht waardoor de prijzen veel lager zijn in vergelijking met andere landen die geen subsidieregelingen kennen.

Daarbij is de levensduur van een elektrische auto en alle bijkomende economische voordelen voor veel bezitters totaal geen motivatie om de auto na één of twee jaar in te ruilen en blijven zij vaak langer rijden met dezelfde auto.

In het Europees Parlement wordt er continu gesproken over de plannen. Maar inmiddels is wel duidelijk geworden dat Nederland natuurlijk weer het beste jongetje van de klas wil zijn. Hierdoor kunnen de brandstofprijzen in Nederland worden gerekend tot de hoogste in de wereld zijn.

Over de consequenties van dit alles is het in Den Haag nog erg stil. Want is ons elektriciteitsnetwerk tegen die tijd wel op orde om zoveel elektrische auto’s op te laden en wat zullen de gevolgen zijn voor de normale man? Zullen we weer terug gaan naar de tijd dat autorijden uitsluitend voorbehouden was aan de rijken?

Voor nu kunnen we niet veel anders dan afwachten wat de toekomst ons zal brengen. Maar dat alles gaat veranderen en we daardoor in 2050 afscheid hebben genomen van onze fossiele brandstofauto staat door al deze plannen wel vast.