Mannen worden steeds vrouwelijker…

In 2022 is er weer meer mannencosmetica verkocht dan het jaar ervoor. Dit blijkt uit een rapport van de Nederlandse Cosmetica Verenging (NCV).

De omzet van mannencosmetica steeg in 2022 met maar liefst 11,4% van 333 miljoen euro in 2021 naar 371 miljoen in 2022. Deze omzetgroei komt wordt vooral veroorzaakt door de toename in verkoop van herengeuren, deodorant en stylingsproducten.

Verandering

In de afgelopen tien jaar zien we een hele duidelijke verandering in de benadering van mannen in de reclamecampagnes. Met name jonge mannen (millennials) worden steeds vaker benadert vanuit een woke/diversiteit agenda. Eigenlijk is dat niet zo vreemd als je bedenkt dat diverse industrieën mannen steeds meer zien als een doelgroep waar nog veel omzetgroei te behalen valt.

Niet alleen door de cosmetica-industrie maar ook door de sieraden- en kledingindustrie worden mannen steeds vaker benadert met vrouwelijke producten alsof die de realiteit voor mannen zouden weerspiegelen. Denk aan de bloemetjes in de kraag van een shirt, roze kleding, nagellak of parels voor mannen.

Maar ook de manier van benaderen van mannen verandert in reclame campagnes steeds meer. Werden er eerst uitsluitend vrouwen gebruikt om iets aan mannen te verkopen, tegenwoordig maakt dat helemaal niets meer uit. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de campagne van Odido en Bud Light.

 

Stijging wereldwijd

Denk niet dat we alleen in Nederland deze gekkigheid zien toenemen. Wereldwijd wordt er steeds meer omzet gegenereerd met vrouwelijke producten voor mannen. Een onderzoek van Grand Review Research laat zien dat de mondiale markt naar verwachting zal groeien met 9,1%.

Toekomst

Wij vragen ons op de redactie van Nieuws voor (echte)Mannen steeds meer af wat de toekomst ons gaat brengen. Is het zo dat de bedrijven steeds meer aan het pushen zijn om meer te verkopen door vrouwelijke producten te promoten als mannenlijk en blijven mannen dit accepteren, of is het een tijdelijk tendens? Wij hopen het laatste. Immers, vrouwen spiegelen, mannen niet. Een etalage met daarin een paspop is uitgevonden voor vrouwen, niet voor mannen. Een man zal niet snel naar een etalage kijken en denken dat ze er zo uit moeten zien.

Nee, vrouwen communiceren en mannen zijn stoer. Maar hoelang zal dat nog zal duren met dit nieuwe narratief?